-نام پدر و مادر حضرت مريم چيست؟

(42071)
-پيامبري كه پدر داشت امّا مادر نداشت , چه كسي بود؟

(17012)
-در هنگام فاتحه خواندن حتماً بايد دعاي اللّهم اغفر للمؤمنين و المؤمنات و المسلمين و المسلمات را بگويند و بعد سوره حمد و توحيد را بخوانندّ آيا در غير اين صورت فاتحه خواندن درست نيست؟

(13955)
-خوش صداترين پيامبر چه نام داشته است؟

(8004)
-چرا خداوند به ابراهيم((عليه السلام)) لقب خليل الله را عطا كرد؟
(2961)
-بعضي مي گويند: حضرت ابراهيم در روز سيزده بدر كه مردم به بيرون شهر رفته بودند, بت هارا شكست و مي گويند: درست نيست در اين روز به بيرون شهر برويم ; آيا اين گفته درست است ؟

(2880)
-چرا نام پيامبر قوم لوط، لوط بوده ، مگر نه اين كه نام انبياي الهي با مسمي بوده و كامل و زيبا؟توضيح دهيد معنا و مفهوم لوط چيست؟

(2462)
-چرا حضرت داوود با اين كه از پيامبران اولوالعزم نبود، داراي كتاب زبور بوده است؟

(2218)
-سبطيان و قبطيان كيستند؟

(1726)
-علت حرام و گناه بودن غيبت چيست؟ چرا دين اسلام بر اين موضوع حساس ميباشد و به شدت از آن نهي ميكند؟

(1666)
-جدا نمودن آيين مقدس اسلام از سنتهاي باطل چگونه است؟
(0)
-آيين كامل چه آييني است؟ و چرا بعضي اديان نسبت به بعضي ديگر كاملترند؟
(0)
-آيا كساني كه به وجود آييني به نام اسلام پي برده اند ولي به آن معتقد نمي باشند، مستحق كيفرند؟
(0)
-مفهوم آزادي در اسلام چيست(0)
-اخباريين چه كساني اند؟
(0)
-1ـ چرا بين اديان الهي تفاوت وجوددارد درحالي كه خداوند تمام احكام را بر پيامبران نازل فرموده اند پس چرا تفاوت در نماز و روزه و ساير احكام وجود دارد؟(0)
-1ـ چرا به پيروان اديان الهي كافر مي گويند در حاليكه آنها نيز پيرو دين خداوند هستند ؟(0)
-2- چرا بعضي مردم مسيحي هستند ؟ با اين كه بيشتر جمعيت دنيا رامسلمانان تشكيل مي دهند ؟(0)
-آيا مسيحيان و يهوديان و ..... به بهشت مي ورند.؟ ( به نظر من اين با منطق جور در نمي آيد كه در اديان ديگر كسي مذهبي شناخته مي شود و به خاطر خدا كار نيك مي كند و به جهنم برود به خاطر اينكه دينش اسلام نبود )(0)
-پـيـغـمبر اسلام مي گويد : به آييني مبعوث شده ام كه عمل به آن براي همه سهل و آسان است اگر آسان بودن شريعت و آيين خوب است پس چرا در اقوام و مذاهب پيشين نبوده ؟(0)
-جدا نمودن آيين مقدس اسلام از سنتهاي باطل چگونه است؟
(0)
-آيين كامل چه آييني است؟ و چرا بعضي اديان نسبت به بعضي ديگر كاملترند؟
(0)
-آيا كساني كه به وجود آييني به نام اسلام پي برده اند ولي به آن معتقد نمي باشند، مستحق كيفرند؟
(0)
-مفهوم آزادي در اسلام چيست(0)
-اخباريين چه كساني اند؟
(0)
-1ـ چرا بين اديان الهي تفاوت وجوددارد درحالي كه خداوند تمام احكام را بر پيامبران نازل فرموده اند پس چرا تفاوت در نماز و روزه و ساير احكام وجود دارد؟(0)
-1ـ چرا به پيروان اديان الهي كافر مي گويند در حاليكه آنها نيز پيرو دين خداوند هستند ؟(0)
-2- چرا بعضي مردم مسيحي هستند ؟ با اين كه بيشتر جمعيت دنيا رامسلمانان تشكيل مي دهند ؟(0)
-آيا مسيحيان و يهوديان و ..... به بهشت مي ورند.؟ ( به نظر من اين با منطق جور در نمي آيد كه در اديان ديگر كسي مذهبي شناخته مي شود و به خاطر خدا كار نيك مي كند و به جهنم برود به خاطر اينكه دينش اسلام نبود )(0)
-پـيـغـمبر اسلام مي گويد : به آييني مبعوث شده ام كه عمل به آن براي همه سهل و آسان است اگر آسان بودن شريعت و آيين خوب است پس چرا در اقوام و مذاهب پيشين نبوده ؟(0)

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:27711 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:19

شرط ديدن حقايق با ديده دل چيست؟
عرفاي اسلامي، مكانيزم قلب را تحت عنوان «سير و سلوك» بيان كرده و ميگويند: ميان ضمير انسان و بينش صحيح، موانع و حجابهايي وجود دارد و شرط رؤيت حقايق با ديده دل اين است كه اين موانع برداشته شود و رفع اين موانع با طي مراحل ياد شده در زير، كاملاً امكان پذير است:
عارف شهير در كتاب «منازل السائرين» از اين مراحل به شرح زير نام ميبرد:
1ـ يقظه، 2ـ توبه، 3ـ محاسبه، 4ـ انابه، 5ـ تفكر، 6ـ تذكر، 7ـ اعتصام، 8ـ انقطاع، 9ـ رياضت و نفس كشي، 10ـ سماع و درك لطائف و ارتقاء به جهان غيب.
براي اينكه علاقمندان به طور اجمال از اين مراحل آگاه گردند يادآور ميشويم:
در دستگاه خلقت، چشم براي ديدن است ولي گاهي فضا، آنچنان مملو از گرد و غبار ميگردد كه انسان جلوي پاي خود را نميبيند، امّا وقتي فضاي ديد، صاف شد، اشيايي را كه در صد قدمي او قرار گرفتهاند به خوبي مشاهده ميكند.
كمترين اثري كه طي اين مراحل دارد اين است كه موانع عظيمي را از (حب و بغض، هوي و هوس) كه حجاب عظيمي براي درك عقل و خرد است از قلمرو ديد عقل بر ميدارد و به انسان روشني ميبخشد، و حقايق و واقعيات را در پرتو عقل، خوب درك ميكند و آنچنان از حب و بغضها پيراسته ميگردد كه حقيقت را بيپيرايه درك مينمايد:
نتيجه مكانيزم قلب منحصر به رفع مانع نيست، گاهي صفاي قلب مايه الهامها و سروشهاي غيبي ميگردد، آگاهيهايي به او دست ميدهد كه به ديگران دست نميدهد از اين جهت ميتوان گفت: تزكيه نفس دو اثر دارد:
1ـ موانع را از ديد عقل و بصيرت انسان بر ميدارد و در انسان آنچنان آمادگي ايجاد ميكند كه حقايق را آنچنان كه هست درك كند. بالأخص بزرگترين حجاب معرفت را كه انگيزههاي نفساني است، از بين ميبرد.
2ـ منبع يك رشته الهامات ميگردد.
ما در كتابهاي اخلاق با دو رشته از مفاهيم اخلاقي روبرو ميشويم كه يكي را بايد به كار بست و از ديگري بايد پرهيز نمود، مثلاً ايثار، شجاعت، سخاوت و استقامت را ميستايند و از خودخواهي، ترس، بخل، نكوهش ميكنند و هرگز به انسان ياد نميدهند كه چگونه خود را با صفات نيك بياراييم و از صفات بد بپرهيزيم و انسان در سايه چه عاملي ميتواند خود را با ايثار و شجاعت بيارايد واز صفات مقابل آنها بپرهيزد.
عرفا و اهل دل به انسان ميگويند: تو بسان يك نهال هستي كه در حال حركت و سير باشد، تو بايد منازل ياد شده را طي كني و با طي اين منازل به مقصد شامخ انساني برسي و با طي اين منازل ميتواني خود را با مجموع صفات نيك انساني بيارايي و از صفات بد بپرهيزي و راه آراستن نفس با اين صفات و پيراستگي از آن صفات متقابل، جز با طي اين مراحل امكانپذير نيست، آنگاه در سايه طي اين مراحل و كمال «آنچه ناديدني است آن بيني».

: آية الله جعفر سبحاني
شناخت در فلسفة اسلامي

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.